Zmiany wprowadzone i obowiązujące od 1 stycznia 2017 roku wprowadzają dość istotne ograniczenie w płatnościach gotówkowych dokonywanych przez firmy. Od 1 stycznia limit płatności gotówkowych wyniesie 15.000,00 zł w odniesieniu do jednej transakcji (NIE jednej płatności) pomiędzy podmiotami gospodarczymi. Dokonanie płatności gotówką powyżej 15tys. zł (brutto) w odniesieniu do jednej transakcji spowoduje brak możliwości zaliczenia takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodu (kup), co spowoduje powstanie dodatkowego zobowiązania podatkowego. Nie ma znaczenie czy transakcja dotyczy towarów handlowych czy też kosztów (pozostałych wydatków). Brak możliwości zaliczenia towarów handlowych do kosztów uzyskania spowoduje powstanie podatku od całości przychodu. Może także spowodować powstanie podatku w rozliczeniu rocznym po uwzględnieniu różnicy remanentowej, ponieważ brak możliwości zaliczenia wydatku do kosztów nie oznacza, że takiego zakupu nie ujmujemy w remanencie na koniec roku. Zmiana ma również istotne znaczenie np. przy umowach najmu lokalu w przypadku płacenia czynszu gotówką, ponieważ przy umowach zawartych na czas nieokreślony lub czas określony gdzie łączna wartość czynszu przekracza owe 15tyś zł zapłacenie jakiegokolwiek miesięcznego czynszu gotówką pozbawia prawa do zaliczenia wydatku do kup. Brak możliwości zaliczenia wydatku do kup, nie ma na razie przełożenia na podatek VAT, w dalszym ciągu będzie nam przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego o ile dany wydatek nie został pozbawiony tego prawa w ustawie o VAT. Również dokonywanie płatności gotówką powyżej 15tyś zł będzie "bezkarne" dla osób rozliczających się tzw. ryczałtem.